dinsdag 7 augustus 2012

Muesli rotsjes

Experimenteren met koken is leuk. Soms heb ik een bepaald idee/recept in mijn hoofd wat ik dan echt wil uitproberen. Afgelopen week deed ik dat ook met een aantal producten die ik standaard in mijn keukenkastje heb staan. Ik maakte eerder muesli met recepten van Vegadutchie en De Groene Meisjes en dat was een groot succes. Waarom geen muesli balletjes of koekjes maken met hetzelfde basisrecept en ingrediënten? Dat deed ik dus en ik moet zeggen dat ze echt goddelijk zijn! Deze moet ik niet te vaak maken, want ik eet ze in één keer allemaal op ;-) Het was een kleverig gedoe om ze op de bakplaat te krijgen, maar het was het dubbel en dwars waard. Omdat het zo verschrikkelijk kleeft, is het lastig om er goede balletjes van te maken. Ik ben nog aan het experimenteren hoe ik op een mooie manier alles beter kan laten binden. Uiteindelijk werden het geen balletjes, maar hadden ze meer de vorm van pindarotsjes. Je kunt bovendien eindeloos variëren met de inhoud: allerlei soorten pitten, noten, gedroogde vruchten of speculaaskruiden. Ik had zelf geen gedroogde vruchten in huis, maar volgende keer ga ik het zeker proberen.

Ingrediënten (voor circa 10 rotsjes):
-1/2 cup havervlokken 
- 1/8 cup zonnebloempitten
- 1 flinke tbsp* lijnzaad 
- 2 tbsp kokosolie 
- 2 tbsp biologische rijststroop 
- 1/4 tsp kaneel
- Optioneel: gedroogde vruchten zoals gedroogde abrikozen, cranberries of rozijnen 
- Eventueel extra rijststroop wanneer het mengsel niet goed plakt 
(tablespoon = tbsp en tsp = teaspoon)
- Grote kom 
- bakpapier

Bereiding

Bereidingswijze:
-Verwarm de oven voor op 180 graden Celsius.
- Voeg in een grote kom alle droge ingrediënten toe. 
-Meng alles even goed door elkaar, zodat de kaneel goed verdeeld is. 
- Voeg vervolgens de kokosolie toe. Wanneer deze erg hard is, maak het dan even warm in de magnetron (het heeft maar een paar seconde nodig). Omdat het bij mij thuis heel warm is, is de kokosolie altijd enorm zacht of vloeibaar. Dit maakt het mengen makkelijker.
- Voeg daarna de biologische rijststroop toe en meng alles goed door elkaar. Dit kan je het beste met je handen (vochtig) doen. Wanneer je dit met een lepel zou doen, blijft alles aan de lepel kleven.

- Pak daarna steeds kleine handjes van het mengsel (maak steeds je handen vochtig zodat het mengsel niet zo blijft kleven) en kneedt het tot kleine balletjes en leg ze direct op het bakpapier. Wanneer dit niet lukt, wat heel goed zou kunnen, maak er dan kleine hoopjes van op het bakpapier. Ze gaan vanzelf aan elkaar plakken in de oven.
- Bak vervolgens de rotsjes 15 minuten in de oven tot ze mooi goudbruin zijn.
- Het moeilijkste komt nu: laat de rotsjes goed afkoelen voordat je ze van de bakplaat afhaalt (en dus opeet ;-)) . Zo laat je de rotsjes hard worden en vallen ze niet uit elkaar!






Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...